Beweginsactiviteiten buiten

Op deze pagina staan leuke beweginsactiviteiten die je buiten kunt doen!

 

Boompje verwisselen

Zoek in het bos of het park een aantal bomen die bij elkaar staan. De spelers gaan elk bij een boom staan. Eén speler heeft geen boom. Op een afgesproken teken wisselt iedereen van boom. De speler zonder boom probeert op dat moment een boom te bemachtigen. Als dit lukt blijft er vanzelf een nieuwe speler zonder boom over.

Boskim

De spelleider zoekt in het bos of het park tien voorwerpen (een blad, een takje, een eikeltje) en legt ze bij elkaar. Alle spelers mogen één minuut naar de voorwerpen kijken. Daarna legt de spelleider een doek over de voorwerpen. De spelers zoeken nu zo snel mogelijk dezelfde voorwerpen bij elkaar. Wie is de beste speurneus?

Probeer dit spel bij jonge kinderen zonder doek.

Dartboard

Teken op de grond 5 cirkels om elkaar. De grootste ongeveer één meter in doorsnede. Elke cirkel heeft een andere waarde. Op vijf meter van de cirkels is de startlijn. De spelers hebben elk drie denneappeltjes of iets dergelijks Die worden om beurten in de cirkels gegooid, waarna de punten genoteerd worden. Als alle denneappels gegooid zijn heeft degene met de meeste punten gewonnen.

Geheugentest

Verzamel in het bos of park allerlei voorwerpen en leg deze op een bepaalde manier neer. De spelers mogen één minuut naar de voorwerpen kijken. Dan legt de spelleider een doek over de voorwerpen. Nu proberen de spelers in tweetallen zo snel mogelijk gelijke voorwerpen in het bos te zoeken en leggen deze op de zelfde wijze neer. Wie kan dit het beste?

Kuiltjesspel

Maak in het zand een rij van vier kuiltjes, met een meter tussenruimte. Trek een lijn op drie meter van het eerste kuiltje. De spelers gaan achter de lijn staan met elk vier steentjes. Die ze om beurten in de kuiltjes proberen te gooien. Steentje één in kuiltje één steentje twee in kuiltje twee enzovoorts. Als een speler mist, sluit hij weer achter aan in de rij. Wie is als eerste zijn steentjes kwijt?

Omgekeerd verstoppertje

Een speler verstopt zich in het bos of in het park. De andere spelers gaan op zoek naar hem. Wanneer een speler de verstopte speler heeft gevonden gaat hij stil naast hem zitten. Het spel stopt als alle spelers de verstopper hebben gevonden.
 

Ssst, ik sluip

De spelers vormen tweetallen en onthouden wie hun maatje is. Ze worden op een grote afstand van elkaar het bos of park in gestuurd. Op een fluitsignaal gaan de maatjes elkaar zoeken, zonder roepen. Het is de bedoeling dat je je maatje ziet voor hij jou ziet. Vanaf een afstand van tien meter mag je zijn naam roepen. Wie is de stilste sluiper?
 

Zoek je maatje

Alle spelers vormen tweetallen. Van elk tweetal verstopt er één zich in het bos of park. De ander probeert hem na het startsein zo snel mogelijk te vinden. Welk tweetal is het eerst samen terug?
 

https://www.goedprogramma.nl/kinderen/spel/index.php?page=bosofpark